Het is alweer januari. Vol goede moed en voornemens zetten we het nieuwe jaar in. Het liefst met een opgeruimd en goed georganiseerd huis en een duidelijke dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse planning 😉. In een gezin met kinderen is dat niet altijd makkelijk. Laat staan in een gezin waarin één van de kinderen om medische redenen het ketogene dieet volgt. Dat vraagt namelijk om iets meer werk.

optimalisatie dagelijkse routine

Enkele hulmiddelen om je eigen routine en het ketogeen dieet van je kind te combineren

Zelf raak ik bij de gedachte alleen al licht in de stress. Na reeds 4 jaar ketogeen te koken voor onze zoon met epilepsie heb ik gelukkig wel geleerd het één en ander los te laten en om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Want waar heeft een kind uiteindelijk meer aan? Een oververmoeide ouder zonder ruimte voor zichzelf die elke dag verschillende gerechten voorschotelt? Of een ouder die vrolijk is en energie heeft en soms wat meer herhaling in het eten aanbiedt? 

Dit zijn de hulpmiddelen die ik heb gevonden om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken en die ik graag met jou deel:

1) Maak een keer per week veel ketogene gerechten klaar

In plaats van iedere dag te koken, kook ik een keer per week grotere hoeveelheden. Ik ben dan ca. 2 tot 3 uur bezig. Zo maak ik in één keer bijvoorbeeld 24 quiche Lorraine’schocolademuffins of iets anders met behulp van cupcake bakvormen (daarin zitten 12 vormpjes). Ik gebruik dus twee van die cupcake bakvormen. In ieder vormpje doe ik precies de hoeveelheid die onze zoon nodig heeft voor één avondmaaltijd. Ik doe hetzelfde voor alle andere maaltijden van de dag. De ene week maak ik ontbijtjes en tussendoortjes,  de andere week broodjes voor de lunch, of avondmaaltijden. 

2) Invriezen van verschillende ketogene maaltijden in bewaarbakjes

De maaltijden die ik in grote hoeveelheden maak, doe ik nadat ze uit de oven zijn gekomen en afgekoeld zijn vervolgens in kleine bewaarbakjes in de diepvries. Met behulp van afplak tape en een permanent marker schrijf ik op ieder bakje de uiterlijke houdbaarheidsdatum, de naam van ons kind, de naam van het gerecht en om welk soort gerecht het gaat. Dus bijvoorbeeld: Naam kind, quiche Lorraine, 31/01, 18:00.  

3) Creëer overzicht in de  koelkast en diepvries

We hebben een aparte diepvries voor de ketogene maaltijden met 3 laden. Er is een specifieke lade voor de ontbijt-, de lunch- en avondmaaltijden en de tussendoortjes. Iedere ochtend haal ik alle maaltijden voor de volgende dag uit de diepvries. Die zet ik van links naar rechts in de koelkast (helemaal links het ontbijt, helemaal rechts de avondmaaltijd).

4) Bereid het ochtendritueel goed voor

Tijdens de lunch op school eet onze zoon altijd een broodje. Het recept voor de broodjes kun je hier vinden of deze ter variatie. De broodjes beleg ik een dag van tevoren met variërende ingrediënten. Bijvoorbeeld:

  • Avocado, mayonaise en tomaten
  • Boter en kaas
  • Boter en pindakaas
  • Kruidenkaas (Paturain) en daarnaast wat aardbeien 

Dit bespaart aanzienlijk tijd in de ochtend omdat er alleen nog het ontbijt klaargezet moet worden. De bakjes met de gerechten voor de lunch en tussendoortjes kunnen zo in de schooltas mee. De leraren weten aan de hand van de etiketjes op welk moment het gerecht aan hem gegeven moet worden.

5) Zorg voor genoeg variatie

Als ik een keer per week één tot twee gerechten maak, blijft de diepvries altijd goed aangevuld en is daar altijd wel wat variatie en eten voor elk tijdstip van de dag te vinden. Bijkomend voordeel is dat je zo een maaltijd snel in een tas kan doen en vervolgens bijvoorbeeld kunt gaan uit eten of zelfs ongepland een weekendje weg. Er ontstaat dan een soort van kant en klaar winkel in eigen huis 😉 . 

6) Schrijf op een whiteboard welke ingrediënten je moet kopen 

Zodra de voorraad van een ingrediënt op raakt, schrijf ik het op een whiteboard dat in de keuken hangt. Typische ingrediënten die daarop komen te staan zijn macadamianoten, diepvriesspinazie, lijnzaadolie, boter, verschillende soorten rood fruit, slagroom, koolhydraatvrije siroop, roomboter, Liquigen*, KetoCal*, mayonaise, koolhydraatarme spaghetti en avocado. Een keer per week bestel ik die ingrediënten (behalve de medische voeding) online. Daarmee win ik tijd en energie. 

Eens iets anders naast de dagelijkse routine 

Natuurlijk probeer ik regelmatig en met name voor speciale gelegenheden ook nieuwe en verse gerechten uit. Dan creëer ik tijd om iets bijzonders voor te bereiden en mijn kind extra blij te maken. In het dagelijks leven is dit de manier die ik gevonden heb om mezelf en mijn kinderen vrolijk te houden. Daardoor kan ik meer tijd besteden aan het samen leuke dingen doen en de dagelijkse stress zo laag mogelijk te houden. Dit is in ieders voordeel. 

Hopelijk komen deze tips van pas in het nieuwe jaar. Nog een Gelukkig Nieuwjaar!

*Liquigen & KetoCal zijn voedingen voor medisch gebruik. Te gebruiken onder medisch toezicht.